Vad är en bra festival?

Antagligen är en bra festival till viss del samma sak för mig som för dig.

Givetvis ska det vara bra musik och trevligt som fan, det kan vi nog vara överens om. Men sedan börjar nog våra åsikter gå isär.
 
Du är antagligen där med polare, för att träffa nya och gamla bekanter. Kanske räknar du med en hel del räjande och en hel del gott att dricka. Detta brukar ofta vara något alkoholhaltigt, men vem bryr sig det är ju fest, eller hur :) Mat blir det ofta lite halvdant med, en vildsvinskebab eller någon langos kanske du slänger i dej om du minns och hinner det nu när du umgås med en massa trevligt folk. Sover, det gör du antagligen i tält, den lilla tid som du ägnar åt sömn. Kanske har ni lyckats få upp tältet ordentligt, kanske inte.... Men vem bryr sig, det är ju festival. Kanske hinner du se de band du ville, om inte beror det på att du inte läste rätt på spelordningen, någon har ändrat spelordningen, du hade äntligen lyckats somna, du orkade bara inte eller du råkade helt enkelt bara bli för full. Men, det är ju din rättighet och vem bryr sig? ;)

Jag å andra sidan är där för att jobba. Oftast är man ensam och hinner inte kolla om man känner någon annan där. Dricker gör jag, men bara sånt som inte är alkoholhaltigt för jag jobbar ju faktiskt. Jag antar lite dumt att folk inte krökar på arbetstid, det gör i alla fall inte jag. Mat stoppar jag i mig när jag hinner. En korv mellan två intervjuer kanske, eller mellan ett uppträdande jag fotat och en intervju.... eller kanske inte alls. Sover det gör jag på något halvbilligt hotell, jag är givetvis rädd om min fotoutrustning och så har min kropp sagt till mig att jag är för gammal för att sova i tält. Dessutom ställs det krav på mig att jag ska vara ren och inte se allför ostryken ut när jag intervjuar artister. Jag hinner inte se ett enda band för att jag vill se dem. Jag fotar och intervjuar, har jag tur hinner jag se något enstaka band bara för att jag faktiskt VILL. Jag mste ha koll på spelordning och tid och plats för intervjuer, missar jag någon tid är det en mindre katasrof. Likadant om spelordningen eller tid för intervju ändras i sista sekund. Jag styr inga av dessa tider själv. Jag har skyldigheter mot min uppdragsgivare att utföra mitt jobb på bästa sätt.

Vilken är den bästa festival DU varit på?
Min bästa är faktiskt den lilla mindre Helgeåfestivalen. Suveränt mottagande av Jimmy som var pressansvarig. Ett presstält där vi kunde koppla upp oss på internet, vila våra fötter, få lite dricka, kaffe, kaka eller en karamell för att få upp vårt dalande blodsocker. Mat fick vi också serverat där. Dessutom en oas i solskenet och hade det regnat.... hade det varit guld värt att ha tak över våra huvuden. Denna ängel, Jimmy, försökte fixa intervjuer med artister vi i pressen inte fått svar från och losade oss i artistlogerna.
Helgeåfestivalen gjorde ALLT för att få oss i pressen och givetvis alla i publiken att trivas - och de lyckades verkligen!
Hoppas verkligen att jag får uppdraget att bevaka detta guldkorn till festival i år med, och nästa, och.....
 
Sämsta då?
Det är ju givetvis lite känsligare.... så jag undviker att tala om var. Inget pressrum, fri sprit men knappt någon läsk eller vatten inom synhåll. Bra om jag varit där för att kröka,men tyvärr....
Ingen som visade var något fanns. Inget avskärmad ställe för intervjuer. Virrig personal som inte kunde svara på de enklaste frågor och ingen som var ansvarig för oss i pressen och med ett otal förändringar i spelordningen som kom i sista sekund. Överlåter gärna till någon hugad kollega att prova på i år.

Glamoröst? Nä, faktiskt inte ett skit!
Men faktiskt rätt kul, ibland ;)

// Take care
 
    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0