Skivrecensioner......

Förutom annat gör jag en del skivrecensioner med, på Rocksverige givetvis de med. Ibland blir det recensioner på enstaka gig, ibland på klubb-kvällar eller festivaler. 
Ett par små saker avgör hur, eller till och med OM, en skivrecesion överhuvudtaget kan bli av.
Det första steget är ju (givetvis) att det material som ska recenceras kommer fram till mig. För mig spelar det ingen roll om det är en EP, en demo eller en färdig fullängdare.
Vad som däremot spelar stor roll är HUR jag får materialet.
Eftersom jag lyssnar om och om igen för att hitta det bra och det dåliga i varje del av plattan fungerar det inte något vidare när jag får en Spotyfilänk eller annan länk där jag antingen måste köpa låtarna eller vara ständigt uppkopplad för att kunna göra det.
Att jag skulle köpa låtarna eller plattan för att kunna recensera kommer inte att hända, någonsin. Varför skulle jag betala för det?
 
En fysisk platta eller en länk till en nedladdningsbar platta är givetvis betydligt bättre.
Mina grannar uppskattar inte alltid den musik jag lirar och volymen är också något de klagar på, så jag har för vana att ha musiken som ska recenseras med mig i bilen. Ofta kör jag långa resor och då blir det ett bra lyssnande med hög volym, och det utan att grannarna stör :)
 
I går fick jag en ny platta. Det är bandets första platta i nuvarande uppsättning.
Jag har hört låtarna som demo så det var inte alls obekanta tongångar. Skillnaden var att ljudbilden nu var mycket bättre. En av låtarna, en powerballad kan vi nog kalla den för, har alltid samma påverkan på mig och jag blir nästan tårögd när jag hör den. Den är stark, stark som fan....
Den får mig att vilja höja ljudet så att den fyller varje skrymsle och vrå i bilen, men också i min själ.
Eftersom plattan kommer att recenceras av mig på Rocksverige kan jag inte säga så mycket mer om den här just nu, men är du intresserad hittar du den där på måndag.
 
Ibland får jag plattor som jag, när jag hört dem, funderar på vad fasiken jag ska skriva.
Låtarna kanske är skitdåliga, texterna skumma, musikerna kan inte spela eller sångaren kanske låter som en plågad katt.... Då är det svårt att kritik utan att det blir åt det elaka hållet.
För år sedan, innan Rocksverige och den något officiella roll jag har där, bloggade jag fritt på MySpace. Då kunde det bli rätt elaka ord men nu får jag ibland skriva och skriva om.... Det går faktiskt att tala om att en platta är skit och samtidigt få artisterna att tacka för en bra och konstruktiv recension.

Gig, klubbar och festivaler är lite annorlunda att recencera, men det tar vi en annan dag. Lite kalas på g med tjejerna i kväll och sen tar jag tidig helg :)
 
Take care
//

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0